Városlista
2024. november 23, szombat - Kelemen

Hírek

2012. Március 13. 07:09, kedd | Belföld
Forrás: OrientPress

Vakvágány a vonatritkítás?

Vakvágány a vonatritkítás?

A vonatleállítások tovább súlyosbítják az államháztartás és a nemzetgazdaság helyzetét, valamint a környezet állapotát.

Állapította meg a Levegő Munkacsoport abban a levélben, amelyet hétfőn juttatott el Völner Pálnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkárának.

Amint a fejlesztési minisztérium közleményében olvasható, „8-8,5 százalék közötti kapacitáscsökkentés várható a vasúti menetrend április 15-i változásában”. Ez több mint 400 vonat leállítását jelenti. A minisztérium ezzel az intézkedéssel éves szinten mintegy 12 milliárd forint megtakarítást vár.


Tanulmányok sora ugyanakkor azt mutatta ki, hogy a közúti közlekedés világszerte nem fizeti meg mindazt a költséget, amelyet okoz. A Levegő Munkacsoport számításai szerint Magyarországon az állam évente mintegy 3000 milliárd forinttal támogatja a közúti közlekedést, azaz ennyivel többet fordít rá, mint amennyi bevétele származik belőle. A közlekedéshez szükséges infrastruktúra megépítésén és fenntartásán túl ez az összeg tartalmazza a környezeti és egészségi károk költségeit, valamint a közúti közlekedéssel kapcsolatos adócsalás és adóelkerülés miatt kieső összegeket.

Bár mindezt a minisztérium is elismerte, azonban azt nyilvánvalóan nem vette számításba, hogy a vonatritkítások következményeként ez a támogatás óhatatlanul megnövekszik – méghozzá sokkal nagyobb mértékben, mint amennyit az állam megtakarít a vasúton való „takarékoskodással”. A környezetkímélőbb közlekedési mód visszaszorítása ugyanis a közúti közlekedés használatát ösztönzi, ami azt eredményezi, hogy megnövekednek az egészségügyi kiadások és a munkából kiesett napok száma, megszaporodnak a forgalmi dugók, súlyosbodik az energiaimport-függőségünk, több lesz az adócsalás és az adóelkerülés, valamint még inkább leromlanak – az egyébként is sok helyütt katasztrofális állapotban lévő – útjaink. A közúti közlekedés piacellenes előnyben részesítése tovább rontja a vasúti közlekedés versenyképességét, így annak fenntartása az eddiginél is nagyobb támogatást fog igényelni – sorolja a járatritkítás várható következményeit levelében a Levegő Munkacsoport.

A szervezet megdöbbentőnek tartja, hogy a mindenkori kormányok folyamatosan a vasút visszaszorításától várják az államháztartás és a nemzetgazdaság helyzetének javítását, miközben elsiklanak afölött, hogy a közúti közlekedés egy nagyságrenddel több támogatásban részesül, mint a vasúti. A civil szervezet sürgeti, hogy a kormány vonja vissza a vonatritkítási terveit, és mielőbb számolja fel a közúti közlekedés közvetlen és közvetett állami támogatását. „Ily módon lehet elérni a kívánt célokat, mindenekelőtt az államháztartási hiány csökkentését, valamint a nemzetgazdaság és környezet állapotának – és így a lakosság egészségének – a javítását”, zárul a szervezet kommünikéje.

OrientPress Hírügynökség

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 23. 08:23, szombat | Belföld

Mávinform: helyreállították a pénteken leszakadt felsővezetéket Kelenföldön

Valamennyi vágányt átadtak a vonatforgalom részére Budapesten, a kelenföldi állomáson, miután szombaton hajnalban befejezték a pénteken leszakadt felsővezeték végleges helyreállítását

2024. November 23. 08:22, szombat | Belföld

Orbán Viktor: december 12-én szavazhatják meg Románia és Bulgária schengeni csatlakozását

Az Európai Unió tagállamainak belügyminiszterei december 12-én szavaznak Brüsszelben arról a magyar előterjesztésről, amely Románia és Bulgária schengeni csatlakozásáról szól -

2024. November 23. 08:20, szombat | Belföld

Kövér László: lehetőséget kell adni a tehetség és a szorgalom kibontakozásának

Fontos, hogy lehetőséget adjunk a gyerekekben meglévő tehetség és szorgalom kibontakozásának, az ösztöndíjrendszer pedig biztonságot ad tanulmányaikhoz –